شنوایی سنجی در اهواز

بین مطالب وب سایت جستجو کنید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
علی
10:55
سه شنبه 22 تير 1400

بررسی اجمالی
ارزیابی شنوایی سنجی یک تست شنوایی بدون درد و غیرتهاجمی شنوایی سنجی در اهواز است که توانایی فرد در شنیدن صداها ، صداها یا فرکانسهای مختلف را اندازه گیری می کند. بیمارانی که تومور در گوش یا اطراف گوش دارند ممکن است تحت آزمایش شنوایی سنجی قرار بگیرند تا مشخص شود آیا کاهش شنوایی رخ داده است یا اینکه شنوایی آنها را قبل و بعد از جراحی کنترل می کند. همچنین برای ارزیابی اینکه آیا سمعک یا جراحی ممکن است شنوایی فرد را بهبود بخشد استفاده می شود.

تست شنوایی چگونه کار می کند؟
گوش های ما دارای سه قسمت مشخص است: گوش خارجی ، میانی و داخلی  شنوایی سنجی (شکل 1). آزمایش های سنجش سنجی می تواند تشخیص دهد که آیا شما دچار کم شنوایی حسی عصبی هستید (آسیب به عصب یا حلزون گوش) یا کم شنوایی رسانا (آسیب به لاله گوش یا استخوان های کوچک استخوان). در طول ارزیابی شنوایی سنجی ، آزمایشات مختلفی ممکن است انجام شود.

آناتومی گوش
شکل 1. گوش خارجی امواج صوتی را از محیط جمع می کند و آنها را از کانال گوش به لاله گوش منتقل می کند. در صورت برخورد صدا به لاله گوش ، ارتعاشات صورت می گیرد. ارتعاشات از طریق استخوان های ریز (استخوان) در گوش میانی منتقل می شوند. استخوان ها از مچ پا ، اینکوس و منگنه تشکیل شده است. نوارهای ریز ارتعاشات را به حلزون گوش داخلی منتقل می کند. حلزون حلزونی یک لوله مارپیچ است که پر از مایع است و با سلولهای مویی پوشیده شده است که اندازه آنها میکروسکوپی است. وقتی لرزش به حلزون گوش می رسد ، باعث حرکت مایع و متعاقبا سلول های مو می شود. حرکت سلولهای مو سیگنالهای عصبی ایجاد می کند که مغز ما آنها را صدا می فهمد.
یک تست شنوایی سنجی با صدای خالص ، نرم ترین یا کم شنیدنی ترین صدایی را که فرد می تواند بشنود اندازه گیری می کند. در طول تست ، شما از گوشی استفاده خواهید کرد و طیف وسیعی از صداها را که همزمان به یک گوش هدایت می شوند ، خواهید شنید. بلندی صدا بر حسب دسی بل (دسی بل) اندازه گیری می شود. زمزمه حدود 20 دسی بل ، صدای بلند موسیقی 80-120 دسی بل و موتور جت حدود 180 دسی بل است. میزان صدا در فرکانس ها (هرتز) اندازه گیری می شود. میزان صدای بم پایین محدوده 50-60 هرتز ، صدای بلند 10000 هرتز یا بالاتر است. محدوده شنوایی طبیعی 250-8000 هرتز در 25 دسی بل یا پایین است.

یک تست تشخیص کلمه (که آزمون تبعیض گفتاری نیز نامیده می شود) شنوایی سنجی توانایی فرد در درک گفتار از سر و صدای پس زمینه را ارزیابی می کند. اگر تبعیض گفتاری شما ضعیف باشد ، ممکن است گفتار گنگ باشد. نمرات تشخیص کلمه می تواند در پیش بینی مفید بودن سمعک مفید باشد.

آزمایش تمپانومتری مشکلاتی مانند تجمع مایعات / موم ، لاله گوش سوراخ شده ، آسیب استخوان استخوان یا تومورهای گوش میانی را تشخیص می دهد. آزمایش رفلکس صوتی اعصاب جمجمه و ساقه مغز را ارزیابی می کند.

تست شنوایی چه چیزی را نشان می دهد؟
شنوایی سنجی با صدای خالص میزان شنوایی فرکانس های مختلف تن را در هر دو گوش ترسیم می کند. در نمودار شنوایی سنجی ، O قرمز نتایج گوش راست و X آبی نتایج گوش چپ را نشان می دهد (شکل 2).

شنوایی سنجی
شکل 2. آئودیوگرام بیمار با نوروم صوتی ، کاهش شنوایی در گوش چپ را نشان می دهد. خط قرمز گوش راست است. خط آبی گوش چپ است.
کاهش شنوایی اغلب به شرح زیر است:

نرمال = کمتر از 25 دسی بل HL
خفیف = 25-40 db HL
متوسط ​​= 41-65 دسی بل HL
شدید = 66-90 db HL
عمیق = بیش از 90 دسی بل HL
چه کسی آزمون را انجام می دهد؟
شنوایی شناس تست شنوایی را انجام می دهد.

چگونه باید برای آزمون آماده شوم؟
هیچ آمادگی خاصی برای آزمون وجود ندارد. تمام تلاش خود را بکنید که در طول آزمون ساکت و ساکت بمانید تا بتوان ضبط دقیقی انجام داد.

در طول آزمون چه اتفاقی می افتد؟
آزمایش های سنجش سنجی در یک اتاق ساکت و ضد صدا انجام می شود (شکل 3). هدفون روی سر شما قرار می گیرد. از شما خواسته می شود که آرام بنشینید و صحبت نکنید. این هدفون به دستگاهی متصل است که صدای یکنواخت و صداهای مختلف گفتار را به گوش های شما می رساند. شنوایی شناس با شنیدن صدایی از شما می خواهد که دست خود را بلند کنید. به عنوان مثال ، اگر صدایی را با گوش چپ شنیدید ، دست چپ خود را بلند کنید. اگر صدایی را با گوش راست شنیدید ، دست انواع شنوایی سنجی راست خود را بلند کنید. در بعضی از امکانات ممکن است از شما خواسته شود دکمه ای را فشار دهید یا علامت دیگری ایجاد کنید که صدایی را تشخیص داده اید. شنوایی شناس هر لحنی را در کمترین میزان صدای ممکن که می توانستید بشنوید ضبط می کند. قبل یا بعد از آزمون شنوایی سنجی عمومی ، از چنگال تنظیم نیز برای انجام آزمایش های Rinne و Weber استفاده می شود. هر تست پتانسیل انواع مختلف کاهش شنوایی را ارزیابی می کند.

تست شنوایی
شکل 3. تست شنوایی در یک اتاق ضد صدا انجام می شود. شما از هدفون یا شاخه گوش متصل به دستگاهی استفاده خواهید کرد که بطور همزمان صداهای با حجم و صدای مختلف را به یک گوش می فرستد. از شما خواسته می شود با هر بار شنیدن صدایی با بلند کردن دست یا فشار دادن یک دکمه پاسخ دهید.
برای ارزیابی تبعیض گفتاری ، به شما آموزش داده می شود که کلماتی را که می شنوید تکرار کنید. شما یک سری کلمات دو هجا را در حجم می شنوید که با پیشرفت آزمون به تدریج کاهش می یابد. در مرحله دوم آزمون ، شما یک سری واژه های یک هجایی را در یک حجم که تغییر نمی کند ، می شنوید و تکرار می کنید.

در طول تمپانومتری و آزمایش رفلکس صوتی ، یک پلاگین نرم در گوش شما قرار می گیرد. دوشاخه فشار را تغییر می دهد ، سر و صدای زیادی ایجاد می کند و پاسخ های شما را نسبت به صدا و انواع مختلف پیگیری می کند

منبع



تعداد بازدید از این مطلب: 6
بازدید : 6

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:










نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود